Wat mag je wel en niet eten wanneer je zwanger bent

0
453

Dat we rauw vlees beter kunnen laten liggen weten de meeste onder ons wel, maar waarom kunnen we dat beter niet eten? En wat nog meer liever niet, en wat mogen we dan wel eten? Aangezien ik zelf zwanger ben heb ik mij daar eens in verdiept.

Wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap en waarom niet

Er zijn een heleboel dingen die je niet mag eten als je zwanger bent, ik heb ze op een rijtje gezet.

  • Cafeïne: dit zit in onder andere koffie, cola, thee en energydrankjes. Wanneer je teveel hiervan drinkt word de kans op een miskraam vergroot of kan je kindje met een te laag gewicht geboren worden.
  • Rauw vlees: zoals filet american, biefstuk, tartaar, rosbief, ossenworst, salami en carpaccio, deze kunnen we beter laten liggen. Deze vleessoorten kunnen de toxoplasma parasiet bevatten en zijn zeer schadelijk voor de ongeboren baby. (Ps. wanneer je een biefstuk in reepjes snijd/knipt en lekker gaar bakt, kun je toch afentoe biefstuk eten tijdens je zwangerschap :)).
  • Rauwe kaas: hiermee word bedoelt zachte kazen zoals bijvoorbeeld brie en camembert, deze kunnen de listeriabacterie bevatten doordat ze gemaakt kunnen zijn van ongepasteuriseerde rauwe melk, dit kun je herkennen aan een label ‘au lait cru’ op de verpakking. Wanneer dit er niet op staat kun je dit net als de harde kazen gewoon eten.
  • Alcohol: volgens mij weten we dit allemaal wel, dat alcohol tijdens de zwangerschap echt not done is! Je ongeboren kindje kan er bijvoorbeeld hersenproblemen door krijgen, kies liever voor een drank zonder alcohol, zelf drink ik op het moment graag Amstel Radler 0.0%.
  • Vitamine A: voor mij was dit nieuw in deze zwangerschap, ik kan het mij niet zo goed herinneren of ik het bij Lizzie wel heb gegeten, maar ik denk nu wel even na voordat ik teveel vitamine a naar binnen werk, teveel vitamine a zit in leverproducten zoals: leverpastei, paté, smeerleverworst, leverworst en leverkaas. Één keer per week kun je heus wel een boterham met een leverproduct eten, maar doe het niet te vaak het kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje, dit gebeurt natuurlijk niet wanneer je een paar keer een leverproduct eet.
  • Kruiden: toen ik zwanger was van Lizzie wist ik het al, en at ik vrijwel geen kruiden, nu ben ik daar toch iets makkelijker in (vraag me niet waarom :)), de kruiden waar je een beetje voor moet opletten zijn: anijs, dragon, basilicum, venkel, nootmuskaat, kaneel en foelie.
  • Drop: we weten allemaal dat we van zoute drop een hoge bloeddruk kunnen krijgen, maar tijdens de zwangerschap loop je daar nog meer risico op. Zelf heb ik daar dus absoluut geen last van, aangezien mijn onderdruk afentoe maar 50 is in plaats van het gemiddelde van 65 (ja, ik word afentoe bijna onwel).
  • Rauwe eieren: en de laatste, dan gaan we over op de categorie wat we wel mogen eten. Rauwe eieren kunnen salmonellabacteriën bevatten en zijn dus schadelijk voor je ongeboren kindje.

Wat mag je wel eten tijdens je zwangerschap

Gelukkig zijn er nog genoeg dingen die je wel mag eten tijdens je zwangerschap. En omdat je wilt dat je baby natuurlijk gewoon gezond ter wereld komt heb ik ook de dingen die je wel kunt eten op een rijtje gezet.

  • Kaas: het word aangeraden om enkele stukjes kaas per dag te eten, behalve de kaas die hierboven in het rijtje is opgenoemd.
  • Vis: vette vis kun je maximaal 2 keer per week eten, dit zijn onder andere: makreel, kabeljauw, haring, sardines en forel.
  • Vlees: rauw vlees kunnen we zoals ik al zei beter laten liggen, vleeswaren zoals rookworst en fricandeau kun je wel gewoon eten, en vlees zoals kip en varkensvlees en rundvlees kun je ook gewoon eten als je het maar goed bakt.
  • Dranken: alchohol is dus gewoon not done tijdens de zwangerschap, maar er zijn genoeg alternatieven wanneer je partner naast je aan zijn fles bier of glas wijn zit, zelf drink ik graag Amstel Radler 0.0% of Jillz 0.0%.

Heb jij nog een aanvulling voor mijn lijstje? Laat het achter in een reactie!

DELEN

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER